Základní škola a mateřská škola Ostrava-Výškovice, Šeříková 33, příspěvková organizace
| |
VNITŘNÍ ŘÁD ŠKOLNÍ DRUŽINY | |
Č.j.: ZS-SER//2024 | Řád: ORG/7/2024 |
Vypracovala: | Helena Zrníková |
Vydala: | Ing. Kateřina Lisztwanová, ředitelka školy |
Směrnice nabývá platnosti dne: | 1. 9. 2024 |
Směrnice nabývá účinnosti dne: | 1. 9. 2024 |
Změny ve směrnici jsou prováděny formou číslovaných písemných dodatků, které tvoří součást tohoto předpisu. |
Obsah
Část I. Všeobecná ustanovení 3
Část II. Provoz a vnitřní režim družiny. 3
Část III. Práva a povinnosti žáka ve školní družině. 5
Všeobecná práva a povinnosti žáka školy. 5
Pedagog ve školní družině (vychovatel/vychovatelka) 7
Část IV. Závěrečné ustanovení 8
Platnost a účinnost vnitřního řádu. 8
Část I. Všeobecná ustanovení
Vnitřní řád školní družiny, která je součástí Základní školy Ostrava – Výškovice, Šeříková 33, příspěvková organizace je zpracován na základě § 30 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
- Účastníkem zájmového vzdělávání ve školní družině jsou žáci 1. stupně Základní školy a mateřské školy Ostrava – Výškovice, Šeříková 33, příspěvková organizace, kteří jsou k zájmovému vzdělávání přihlášeni (dále jen žáci).
- Zájmové vzdělávání poskytované školní družinou je realizováno formou pravidelné výchovné, vzdělávací, rekreační, sportovní a zájmové činnosti v době mimo vyučování.
- Vnitřní řád školského zařízení – školní družiny (dále jen družina) upravuje:
- Provoz a vnitřní režim družiny.
- Podrobnosti k výkonu práv a povinností žáků a jejich zákonných zástupců v družině zejména v oblastech chování, docházky, zacházení s majetkem družiny, ochrany zdraví a plnění pravidel vnitřního režimu družiny.
- Podmínky žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, xenofobie nebo násilí.
- Vnitřní řád je vnitřní směrnicí školy.
Část II. Provoz a vnitřní režim družiny
Článek 1
Všeobecné podmínky
- Provoz družiny je do 6,00 do 8,00 hod. a od 11,30 do 17,00 hod. V případě potřeby je pracovní doba upravena, tak, aby byl zajištěn dohled nad žáky zapsanými do školní družiny.
- V době prázdnin může být činnost školní družiny po dohodě se zřizovatelem přerušena.
- Provozní dobu družiny lze v jednotlivých případech upravit po projednání s ředitelkou školy. O případné krátkodobé změně jsou zákonní zástupci dětí navštěvujících ŠD informování prokazatelně předem.
- Každé dítě musí být před zařazením do školní družiny řádně zapsáno. K zápisu slouží zápisní lístek, který zákonní zástupci žáka vyplňují každoročně. Zápisní lístek vydá vedoucí školní družiny. Případné odhlášení žáka ze školní družiny během školního roku musí zákonný zástupce oznámit písemně.
- Zákonní zástupci žáka zodpovídají za pravdivost a správnost údajů uvedených v zápisním lístku. Dojde-li ke změně údajů uvedených v zápisním lístku, oznámí zákonný zástupce dítěte vedoucí školní družiny nové údaje neprodleně písemně.
- Výši měsíční úplaty stanovuje zřizovatel školy (statutární město Ostrava, městský obvod Ostrava-Jih) usnesením rady obce.
- Výše školného je stanovena měsíčně na celý školní rok pro všechny žáky školní družiny a nelze ji v měsíci poměrně krátit z důvodu nepřítomnosti žáka.
- V případě ukončení pobytu ve školní družině nebo celoměsíční, písemně oznámené nepřítomnosti vedoucí vychovatelce bude poplatek za příslušný měsíc (měsíce) vrácen.
- Nebude-li žák řádně písemně odhlášen, je zákonný zástupce povinen uhradit stanovený příspěvek v plné výši i za měsíc, kdy žák zařízení již nenavštěvuje.
- Platba se provádí měsíčně zároveň s úhradou obědů formou inkasa na účet školy.
- Není-li platba v daném termínu uhrazena, nemá žák nárok na pobyt ve školní družině.
- O prominutí nebo snížení úplaty je možno žádat ředitelku školy. Žádost je nutno odůvodnit a doložit potvrzením dokumentujícím důvod.
- O výši a způsobu úhrady jsou zákonní zástupci informování s dostatečným předstihem vedoucí školní družiny.
- Žáci zařazeni do školní družiny se stravují ve školní jídelně.
- Nákup obědů a jejich odhlašování provádějí zákonní zástupci žáků.
- Stravující se děti jsou povinny si denně nosit čip pro vydání stravy.
- Pitný režim je zajištěn z vlastních zdrojů.
- Za příchod do ranní družiny odpovídá zákonný zástupce nebo jím pověřená osoba, vychovatelka přebírá za žáka odpovědnost až po vstupu do budovy ŠD.
- Ze školní družiny odcházejí žáci v čase a způsobem uvedeném zákonnými zástupci v zápisním lístku. Žáci odcházejí ze školní družiny sami (na základě písemně žádosti zák. zástupců) nebo v doprovodu zákonných zástupců či jimi písemně pověřených osob.
- S ohledem na maximální zajištění bezpečnosti je odpolední vstup do budovy školní družiny pro zákonné zástupce a jimi pověřené osoby možný pouze s použitím čipu, který slouží
pro otvírání vstupních dveří. Oprávněným osobám vydává čip vedoucí vychovatelka.
- Pokud má žák výjimečně odejít ze školní družiny v jinou dobu, než je uvedeno v zápisním lístku, musí být vychovatelka oddělení písemně prokazatelně požádána, aby dítě v určenou dobu uvolnila. Na telefonickou žádost nemohou být žáci ze školní družiny uvolněni.
- Při nevyzvednutí žáka do konce provozní doby družiny bude postupováno takto:
- Vychovatelka kontaktuje zákonné zástupce nebo osoby jimi pověřené a dohodne se na postupu vyzvednutí.
- Pokud se nepodaří kontaktovat zákonného zástupce nebo osoby jimi pověřené,
bude vychovatelka postupovat dle Doporučeného postupu MŠMT.
- Zákonní zástupci pořídí dítěti vhodný oděv pro pobyt venku.
Článek 2
Režim činnosti
- Režim školní družiny je sestaven z činností zájmových, sportovních, rekreačních a odpočinkových, a to s ohledem na aktuální situaci, počasí, roční období, psychický a fyzický stav žáků.
- Organizace dne:
- Ranní družina (6,00 – 8,00 hod) – nenáročné činnosti odpočinkového charakteru, individuální hry, přechod do budovy školy.
- Odpolední družina (11,40 – 17,00 hod) – oběd, stolování, přechod do budovy školní družiny, odpočinkové a relaxační činnosti, výchovně-vzdělávací činnosti, sportovní a rekreační činnosti, individuální činnosti a volný výběr her.
Článek 3
Zvláštní režimy práce
- Činnost na hřišti a zahradě:
- Za pěkného počasí je přednostně využíván pobyt venku před pobytem v místnostech družiny.
- Pro činnost venku musí být vhodně oblečeni vzhledem k počasí a prováděné činnosti.
- Akce mimo objekt družiny a školy:
- Na akcích mimo objekt školní družiny jsou žáci a jejich rodiče informováni minimálně den předem.
- Všechny akce začínají a končí v objektu školní družiny.
- Jiný odchod žáka z akce je možný pouze na základě předem dodané písemné žádosti zákonného zástupce žáka nebo přímým vyzvednutím žáka v místě konání akce zákonným zástupcem nebo jim pověřenou osobou.
Část III. Práva a povinnosti žáka ve školní družině
Článek 1
Všeobecná práva a povinnosti žáka školy
- Ve školní družině a při všech činnostech organizovaných družinou je respektována Úmluva o právech dítěte.
- Žák je prokazatelně seznámen s Vnitřním řádem družiny a je povinen jej dodržovat
- Každý žák má právo vyjádřit slušnou formou svůj osobní názor.
- Žák je oprávněn vznášet dotazy týkající se činnosti družiny a žádat o pomoc a radu.
- Každý žák má možnost předložit svoji stížnost k chodu školy, jeho stížnost s ním bude projednána.
- Žáci se účastní všech plánovaných výchovných činností v době pobytu ve školní družině.
- Žákům není dovoleno nosit do družiny cenné předměty a věci, které nejsou potřebné k prováděné činnosti.
- Žákům není dovoleno do družiny vnášet věci, které mohou ohrožovat zdraví nebo narušovat výchovnou činnost.
- Žák má právo požadovat náhradu za škody, které vznikly nezaviněnou ztrátou uložených věcí. O náhradu žádá prostřednictvím školy. Dojde-li v průběhu pobytu v družině nebo v průběhu organizované akce ke ztrátě, hlásí tuto žák ihned vychovatelce.
- V budově a zařízeních družiny žáci slušně a hlasitě zdraví všechny dospělé osoby.
- Žák vystupuje slušně vůči všem vychovatelkám, pracovníkům školy a všem osobám, které se ve škole pohybují.
- Žáci se k sobě chovají slušně. Není dovoleno žádné slovní ani fyzické napadání spolužáků.
- Případné konflikty mezi sebou řeší žáci projednáním s vychovatelkou.
- Žáci dbají o bezpečnost svou i spolužáků.
- Žáci po celou dobu pobytu v družině a na akcích respektují pokyny vychovatelek nebo určeného dohlížejícího zaměstnance a řídí se jimi.
- Žákům není dovoleno z bezpečnostních důvodů vylézat na okenní parapety a otevírat velká okna v prostorách družiny.
- Na hřišti, zahradě, v keramické dílně a učebnách se žáci řídí bezpečnostními předpisy.
- Žáci dodržují pravidla bezpečnosti, se kterými byli seznámeni při všech činnostech školní družiny, přechodech mezi budovami, ve třídách, šatnách, jídelně, při pobytu venku. Poučení a seznámení žáků s pravidly bezpečnosti provádí vychovatelky průběžně během období,
po které probíhá činnost ŠD.
- Při jakémkoli poranění, úrazu či příznacích onemocnění musí žák ihned informovat vychovatelku.
- V dopravních prostředcích a při akcích se žáci řídí přesně pokyny doprovázejících. Během cestování se chovají slušně a ochotně uvolní místa starším a postiženým spoluobčanům.
- Žákům je zakázáno nošení, držení a zneužívání návykových látek, pití alkoholu a kouření v družině, areálu školy a na školních akcích pořádaných družinou.
- Žákům je zakázáno přinášet do družiny nebo na akce zbraně a pyrotechnické výrobky.
- Elektronická zařízení smí žáci používat pouze se souhlasem vychovatelky.
- Žáci se chovají slušně ke spolužákům a občanům jiných ras a národností. Nejsou povoleny slovní urážky ani jiné způsoby urážlivého chování.
- Ve školní jídelně se žáci řídí „Vnitřním řádem školní jídelny“.
Článek 2
Absence a její omlouvání
V případě absence žáka, která bude delší než jeden měsíc informuje zákonný zástupce žáka do tří dnů písemně vedoucí školní družiny.
Článek 3
Nakládání s majetkem
- Žáci se pečlivě starají o zapůjčené pomůcky. Předcházejí jejich poškozování.
- Žáci používají pomůcky a zařízení ve školní družině jen k tomu účelu, ke kterému jsou určeny. V případě poškození v důsledku úmyslné nesprávné činnosti nebo manipulaci, bude po žákovi požadována náhrada.
Článek 4
Pedagog ve školní družině (vychovatel/vychovatelka)
- Pedagogičtí zaměstnanci informují včas zákonné zástupce žáka o závažných kázeňských přestupcích a o závažných informacích o žákovi.
- O jednání se zákonnými zástupci žáka pořizují pedagogičtí zaměstnanci písemný záznam s obsahem jednání a podpisy.
- Pedagogičtí zaměstnanci vedou žáky k dodržování hygienických, požárních a jiných bezpečnostních předpisů při mimoškolní práci, k šetrnému zacházení s vlastním i společným majetkem.
- Při mimořádných zájmových činnostech vychovatelka žáky poučí o bezpečnosti
- Vychovatelka je povinna před zahájením činnosti na nářadí nebo venkovních prolézačkách provést kontrolu nářadí a prolézaček. Na vadném nářadí nebo prolézačkách není povoleno provádět činnost.
- Vychovatelka operativně řeší konflikty mezi žáky. V případě nutnosti při řešení situací spolupracují s vedením školy, školním metodikem prevence a zákonnými zástupci žáků.
- Vychovatelky mají povinnost vysvětlovat žákům závažnost a důsledky negativního chování mezi žáky se zvláštní důrazem na šikanu, xenofobii a rasismus. Zjistí-li jakýkoli projev těchto sociálně patologických jevů, musí je neprodleně řešit v souladu s pokynem MŠMT ČR se školním metodikem prevence.
- Vychovatelky vykonávají nepřetržitý pedagogický dohled nad žáky.
Článek 5
Povinnosti pedagoga při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, zdravotním znevýhodněním nebo zdravotními problémy
- Vychovatelka družiny je povinná seznámit se prostřednictvím třídního učitele a výchovného poradce s dokumentací žáků, kteří mají doporučenou speciální péči nebo zdravotní omezení.
- Vychovatelka přihlíží k doporučení školského poradenského pracoviště.
- Vychovatelka se podílí spolu s třídním učitelem na plánu podpůrných opatření.
- Pokud školské poradenské zařízení stanoví v rámci podpůrných opatření pro žáka potřebu asistenta pedagoga ve školní družině, zajišťuje vychovatelka vzájemnou koordinaci činností probíhajících v oddělení ŠD za účasti asistenta pedagoga. U žáků s tělesným postižením nebo zdravotním omezením respektuje pedagog odborná lékařská doporučení.
Část IV. Závěrečné ustanovení
Článek 1
Platnost a účinnost vnitřního řádu
- Tento školní řád je účinný od 01. 09. 2024.
- Tento školní řád vydává ředitelka školy na dobu neurčitou.
- S Vnitřním řádem školní družiny jsou povinni se seznámit pracovníci školy, žáci a zákonní zástupci. Zákonný zástupce potvrdí svým podpisem v Zápisním lístku, že se seznámil s Vnitřním řádem ŠD.
- Vnitřní řád ŠD je vydán jako organizační směrnice Základní školy a mateřské školy Ostrava – Výškovice, Šeříková 33, příspěvková organizace a slouží výhradně pro její potřebu.
Článek 2
Zrušovací ustanovení
- Dnem 31. 08. 2024 končí platnost Vnitřního řádu školní družiny vydaného dne 31. 08. 2020.
V Ostravě dne 26. 08. 2024
Ing. Kateřina Lisztwanová
ředitelka školy